Sunday, May 18, 2008

makanan tradisi yang semakin hilang...







oleh rozie jumat


saya baru- baru ini berkesempatan menghadiri satu majlis pesta kaamatan di Kg.Mansiat daerah kecil Sook. jauh juga tempat tu kawan. kalau dari keningau perjalanan mengambil masa selama hampir 2 jam. Kawasan ini terletak di bawah gunung trus madi, gunung kedua tertinggi selepas gunung Kinabalu.


salah satu yang menarik hati saya semasa perayaan itu ialah hidangan makanan tradisi dari suku kaum Dusun Lobou. Suku kaum ini adalah salah satu dari suku kaum Kadazandusun-Murut (KDM). Kebanyakan mereka ini berasal dari Tongod. salah seorang Lobou yang ada nama-nama ialah Matusin Bowie bekas pemain bola sepak negeri Sabah.

sejuk tempat itu di waktu petang. kebanyakan penduduk disini adalah petani padi bukit. mungkin kerana saya agak familiar juga di kawasan ini. salah seorang makcik yang menjual sayur pakis @ lomiding, dengan senang hati memberikan sayurannya kepada saya. Saya sangat menghargai pemberiannya tetapi saya hulur juga duit sikit-sikit. kesian mereka mana ada pendapatan. ramai yang keciciran sebab tiada duit untuk berbuat demikian.

kerana keramahan kita dengan masyarakat luar bandar lah saya tidak merasa tersisih berada disini. ramai yang mahu berbual dan bertukar-tukar pandangan. sebelum ini pernah ada seorang ibu memberikan saya 2 pokok bibit rambutan.

semoga masyarakat KDM dimana pun di pelusuk negeri ini terus mengamalkan budaya seumpama ini. Tapi jangan lah pula sampai kita di injak geng.

berkenan dengan makanan tradisi pula. Saya sempat rakam ini sahaja. kadang-kadang banyak juga makanan pelik KDM ini mengikut tempat. Saya nampak di kawasan ini mereka suka sangat makan petai. apa pun ini lah sahaja yang saya sempat.

salam

No comments: