|
TINJAU..Pairin dan Mohd Zain di
Stesen Keretapi Tanjung Aru sebelum memulakan lawatan menaiki keretapi sejauh
134 sehingga ke Tenom.
|
TENOM : Kemudahan dan perkhidmatan
Jabatan Keretapi Negeri Sabah (JKNS) akan terus dipertingkatkan demi menjamin keselesaan
pengguna, sebagai pengangkutan yang berkesan, disukai ramai dan anjakan kepada
sektor pelancongan.
Timbalan Ketua Menteri yang juga
Menteri Pembangunan Infrastuktur, Tan Sri Joseph Pairin Kitingan bersama
kakitangan di Kementerian Pembangunan Infrastruktur (KPI) dan agensinya Jabatan Keretaapi telah membuat
tinjauan dari stesen ke stesen bermula dari Stesen Tanjung Aru (Kota Kinabalu)
sehinggalah ke Stesen Keretapi Tenom. Hadir sama Pembantu Menteri, Datuk Japlin
Akim, Setiausaha Tetap KPI Datuk Felix Madan dan Pengurus Besar JKNS Mohd Zain Hj Mohd Said.
Pairin berkata, tinjauan ke dari
stesen ke stesen sejauh 134 kilometer itu adalah bertujuan untuk meninjau persiapan
mempertingkatkan perkhidmatan keretapi kepada rakyat.
Pairin dan rombongan menaiki
keretapi bermula dari Tanjung Aru dan bertukar kepada pengangkutan railbus dari
Beaufort ke Tenom dengan menyinggah 13 buah Stesen Penumpang serta 1 buah
Stesen Terminal Muatan Barang sepanjang 134km.
“Perkhidmatan pengangkutan
keretapi di Sabah telah wujud sekian lama sejak zaman British dan merupakan
pengangkutan utama penduduk bukan sahaja untuk ke kawasan laIn tetapi juga mengangkat
komoditi pertanian untuk dipasarkan khususnya dari kawasan pedalaman ke
Bandar,” kata Pairin dalam satu sidang media di sebuah hotel disini.
Pairin berkata, hasil tinjauan
dan lawatan yang dibuat telah melihat keperluan pembaikan dan peningkatan
infrastruktur, termasuklah mempertingkatkan soal keselamatan rel.
“Kerajaan juga telah membuat
kajian mengenai fakor keselamatan yang dilakukan oleh konsultan. Namun lebih
cepat laporan itu diberikan kepada kementerian, maka lebih cepat dibawa ke
mesyuarat kabinet untuk dibincangkan,” kata Pairin ketika ditanya mengenai
kajian peningkatan keselamatan yang dijalankan oleh konsultan.
Katanya, kajian itu akan
mencadangkan apa yang perlu untuk membaiki keadaan.
Selain itu kata Pairin pelbagai
kemudahan kepada pengguna akan dipertingkatkan seperti kemudahan tandas,
perhentian berbumbung terutama di stesen yang menjadi tumpuan pengguna di
stesen-stesen keretapi.
“Kerajaan memandang jauh ke
hadapan dalam meningkatkan perkhidmatan keretapi kepada masyarakat, bukan
sahaja kepada perkhidmatan sedia ada , kita juga memperhatikan perkhidmatan
kepada kawasan lain dengan dorongan ramai yang suka dengan pengangkutan
keretapi,” kata Pairin.
Jelasnya, jabatan keretapi juga
berperanan dalam menganjak kepada kedatangan pelancong ke kawasan luar Bandar
yang menawarkan eko pelancongan khususnya water rafting di Sungai Padas.