Friday, March 28, 2008

KRISIS TIDAK PERCAYA PIMPINAN ABDULLAH BERTIUP DI SABAH

KOTA KINABALU : Setelah siri demi siri wakil rakyat dari negeri Sabah menolak jawatan, dan yang terbaru Datuk Ghafur Salleh yang telah mengangkat sumpah , kemudiannya meletakkan jawatan. Ini menimbulkan reaksi dari pelbagai pihak terutamanya UMNO Sabah. Dalam masa yang sama ada dikalangan ahli parti itu sendiri cuba melobi agar wakil rakyat mereka diberi peluang untuk mengambil tanggungjawab tersebut. .

Penolong Setiausaha UMNO Sabah, Datuk Masidi Manjun bercakap mengenai perkembangan mutahir itu berkata , Sabah lebih berhak mempunyai lebih banyak wakil dalam Kabinet persekutuan. Namun apa yang dilihat katanya, setelah menjadi kubu kuat BN di Sabah, penghargaan itu seharusnya diterjemahkan melalui penyertaan yang lebih ramai dari Sabah sendiri.

Da Masidi berkata Sabah mempunyai justifikasi kukuh untuk meminta pertimbangan Perdana Menteri ( meskipun bukan begitu mudah ) beliau untuk memberikan mereka tanggungjawab (menteri) yang akan dapat membantu memperkukuhkan Barisan Nasional (BN) di Sabah.

“Sebagai orang Sabah, saya merasakan bahawa Sabah berhak mempunyai lebih banyak wakil (dalam Kabinet persekutuan) dan bahawa menteri-menteri dari Sabah sepatutnya juga diberikan portfolio (sesuai). Saya percaya ini perlu diberikan perhatian,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Kongres Jurukur Sabah di sini.


* Kenyataan Masidi ini turut memberi maksud jawatan yang diberikan terhadap wakil rakyat dari Sabah itu tidak penting. Dalam erti kata lain - sesetengah orang boleh menerima atau tidak.Dalam istilah Sabah - ia bermaksud mangaus.

Kata Masidi Sabah hanya meminta wakil lebih banyak di Kabinet persekutuan bagi memastikan negeri itu terus menjadi kubu BN. “Apa yang ingin saya katakan ialah Sabah telah menunjukkan yang kita boleh diharapkan dan saya fikir ia patut dihargai oleh pusat (kerajaan persekutuan),” katanya.

Mengenai Ghapur , Masidi berkata sekiranya wakil rakyat itu tidak mahu terikat , beliau sepatutnya tidak menerima jawatan tersebut.

Katanya, tanggungjawab yang diberikan kepada Ghapur adalah penting, bukan sahaja kepada negara tetapi juga bagi dunia. “Portfolio ini amat penting. Isu alam sekitar merupakan satu daripada isu semasa di seluruh dunia. Saya belum berkesempatan berjumpa beliau. Saya juga belum bercakap dengan beliau. Tetapi saya akan bertanyakan bagi alasan beliau meletakkan jawatan secara tiba-tiba,” katanya. Masidi, yang jelas terkejut apabila mendapat tahu mengenai peletakan jawatan Ghapur daripada pemberita, berkata kurangnya wakil dari Sabah dalam Kabinet persekutuan akan mengecewakan penduduk Sabah.

Sementara itu Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Silam sebulat suara telah mencadangkan Ahli Parlimen Silam Haji Salleh Kalbi untuk diberi peluang menjawat kerusi Timbalan Menteri Pengangkutan.

"Kekosongan jawatan ( Timbalan Menteri Pengangkutan) itu yang diperuntukkan untuk negeri ini dicadangkan untuk Ahli Dewan Rakyat Silam," kata Penyelaras Pemuda Dun Kunak,Mohd. Hamzah Jumat Datuk Haji Raudah

Beliau juga turut mengemukakan beberapa alasan lain bagi menyokong permintaan tersebut dan antaranya ialah Salleh telah berjaya mendapat sokongan yang begitu besar dari para pengundi pada Pilihan Raya Umum ke-12 lalu,dengan majoriti 9,792 unid.
Selain itu katanya,ahli-ahli Parlimen terdahulu di kawasan itu sebelum ini juga mempunyai jawatan masing-masing dan beliau berharap peluang yang sama turut diberi kepada wakil rakyat mereka ketika ini.

Beliau berkata demikian sebaik selesai Mesyuarat Jawatankuasa Pemuda Umno Bahagian Silam,di salah sebuah hotel di daerah ini.

Dalam pada itu,Hamzah menyatakan yang beliau dan ahli-ahli pergerakan itu berkeyakinan tinggi yang Salleh akan berupaya melaksanakan tugas yang diamanahkan,sekiranya beliau diberi peluang menjawat jawatan berkenaan.

Beliau berharap perkara itu dapat dipertimbangkan dengan sewajarnya oleh pucuk pimpinan parti terbabit.

Untuk makluman setelah Sabah memberikan majoriti untuk memastikan kemenangan mudah BN membentuk kerajaan sekali lagi, Sabah telah diberikan jawatan yang kekal iaitu 3 menteri penuh dan 3 timbalan menteri. Sebaliknya wakil-wakil rakyat dari Selangor yang mana kerajaan negerinya telah ditawan pakatan pembangkang, telah diberikan jumlah jawatan yang lebih kurang dengan negeri Sabah....

Tulisan ini adalah pandangan penulis.

No comments: