Friday, March 28, 2008

Adakah giliran Dompok pula selepas ini…


KOTA KINABALU : Adakah Presiden PERTUBUHAN PASOKMOMOGUN KADAZANDUSUN MURUT BERSATU (UPKO), Tan Sri Bernard Dompok bakal mengikut jejak langkah rakan-rakan BN Sabah yang begitu berghairah meletak jawatan sebagai anggota kabinet persekutuan? Jawatan yang diidam-idamkan oleh mana-mana wakil rakyat. Sehingga berita ini ditulis bekas Ketua Menteri Sabah ( melalui penggiliran jawatan ) itu enggan mengulas atau memberi sebarang komen lanjut sebaliknya berkata khabar angin boleh datang dan pergi.

Bernard yang merupakan Menteri di Jabatan Perdana Menteri dikhabarkan akan meletakkan jawatan beliau yang disandangnya bagi penggal kedua. Apakah sebenarnya yang berlaku di Sabah? Apakah mereka tidak menghormati kepercayaan yang telah diberikan oleh Perdana Menteri Malaysia , Datuk Abdullah Ahmad Badawi yang telah melantik mereka bagi mengiktiraf peranan BN di Sabah? Atau apakah virus atau angin yang sedang melanda Sabah secara diam-diam?

Keengganan Bernard untuk mengulas lebih panjang mengenai khabar itu, seolah-olah beliau ( Bernard) sedang berhadapan dengan sesuatu yang amat sukar untuk beliau putuskan pada ketika ini. Mungkin beliau perlu bertenang dan lebih berhati-hati memberi sebarang komen kepada media. Mungkin Tan Sri perlu pergi bercuti di Austarlia seperti mana pemimpin-pemimpin BN yang ternyata taksub dengan negara itu.

Bernard sebaliknya berkata Khabar angin boleh datang dan pergi tetapi kita begini juga.

Tanpa menyebut dengan jelas apa maksud beliau tentang khabar angin itu, beliau berkata ‘ kita begini juga. Bagi masyarakat Kadazandusun-Murut (KDM) ayat beliau itu berbau ‘ merajuk’ atau ‘mangaus’.

Kartunis KDM, Langkawit pernah mengaitkan kedudukan KDM umpama menaiki sebuah bas. Ayat itu amat popular di Sabah , dimana kartunis Langkawit berkata. “ Dari Kenaikan (Bas) sampai keturunan ( turun bas) tiada kedudukan ( tidak dapat duduk / tidak mendapat kerusi ).

Sebagai seorang pemimpin KDM yang bertanggungjawab serta setia bersama bersama BN satu masa ketika dahulu. Bernard dan UPKO sepatutnya mempunyai kedudukan yang lebih baik dalam kabinet.Kesetiaan mereka (UPKO) terhadap BN sepatutnya lebih daripada peranan seorang menteri tanpa portfolio.

Selain Dompok yang merupakan Ahli Parlimen Penampang, parti tersebut mempunyai tiga lagi kerusi Parlimen di Dewan Rakyat dan enam kerusi di Dewan Undangan Negeri Sabah.

No comments: